Fan van Oranje
Nieuws

Justin Kluivert maakte zich zorgen om het WK

Justin Kluivert was 'zeer bezorgd' toen hij in maart een knieoperatie moest ondergaan. De middenvelder was bang voor het WK, maar kwam kort voor het einde van het seizoen weer terug. In een gedetailleerd interview met Voetbal International kijkt Kluivert terug op de afgelopen maanden.

Voor Kluivert scheelde het niet veel of hij het eindtoernooi met het Nederlands elftal had gemist. De middenvelder van Bournemouth AFC was bezorgd over zijn deelname, zo geeft hij aan. "Vraag het maar aan mijn vrouw, zij is er volledig op ingevoerd." Ik was niet chagrijnig thuis, maar ik was wel erg bezorgd. Ze begrijpt als geen ander hoe dit WK me bezighoudt. Ik praat er al jaren over en toen dreigde het dus even fout te gaan, omdat ik in maart geblesseerd raakte aan mijn knie en een operatie nodig had.

Kluivert gaf verder aan "Ik was zodoende een tijd uit beeld bij Oranje en dat vrat wel aan me. Focus nou eerst op Bournemouth” zei mijn vrouw want zo hield ze me rustig. Als geen andere wist ze wat het voor mij betekende om naar het WK ta gaan. Kluivert begint enkele wedstrijden voor het einde van het seizoen opnieuw bij Bournemouth en bleek precies op tijd fit te zijn voor het WK.

Na zijn tijd bij Ajax reisde de twaalfvoudig Oranje-international door Europa en speelde hij onder andere voor AS Roma, RB Leipzig en OGC Nice. Kluivert wist Oranje echter 'nooit' uit zijn hoofd te zetten. "Ik had het gevoel: ik kan het, ik ben erbij." In de afgelopen jaren heb ik te vaak gedacht: "Kom op, roep me op, het is nu mijn tijd." "Het lijkt er nu eindelijk op."

"Het voelde iedere keer als een teleurstelling als ik niet bij de selectie zat", gaat Kluivert verder. "Weet je wat het ook is? Je verdwijnt langzaam uit beeld wanneer je, zoals ik, vaak van club bent gewisseld en niet altijd hebt gespeeld. En ben je eenmaal uit beeld, dan wordt het steeds moeilijker om terug te keren bij Oranje."