
De buitenlandse pers is optimistisch over het Nederlands elftal na de 5-1 overwinning op Zweden. De ploeg onder leiding van bondscoach Ronald Koeman maakte op het gebied van aanvallen een sterke indruk op de internationale media.
Bij Daily Mail wordt de prestaties van Brian Brobbey geëvalueerd. Volgens het oordeel stelt een briljante Brobbey Gyökeres en Isak in de schaduw en maakt de critici in Nederland boos. 'De Nederlanders vertonen een ultra-fluorescerende kleur oranje, en er heerst een indruk dat dit wellicht de laatste mogelijkheid is voor een gedeelte van deze generatie om een toernooi te laten opvallen en het land dichter bij de heilige graal te brengen.'
Marca is eveneens lovend over het optreden van Oranje. 'Als er al twijfels konden zijn, dan zijn die nu verdwenen', stelt het Spaanse medium. 'Nederland won, verpletterde en overtuigde tegen Zweden op een spectaculaire middag dankzij Gakpo en Brobbey, en dankzij een briljante wedstrijd van Dumfries, de recente – al is het nog niet officieel – aanwinst van Real Madrid, met twee assists.'
'Houston wordt volledig gedomineerd door Nederland!', begint het Duitse BILD. 'De Nederlanders maakten korte metten met Zweden. De opvallende spelers: voormalig Leipzig-speler Brian Brobbey en Cody Gakpo van Liverpool.''Nederland gaf een aanvallende masterclass tegen Zweden', kopt het Franse L'Equipe. 'Nederland liet geen ruimte voor twijfel. Nederland was met name aanvallend sterk, in een wedstrijd waarin alle Nederlandse aanvallers uitblonken, met uitzondering van Donyell Malen, die in de rust werd gewisseld.'
Ten slotte deelt La Gazetta dello Sport complimenten uit aan het Nederlands elftal. 'Het schijnt dat zelfs de hoogwaardigheidsbekleders aan het einde van de wedstrijd moesten buigen. Koning Willem-Alexander en koningin Máxima zagen Van Dijk en zijn ploeg Zweden met 5-1 wegvagen met kanonschoten, en applaudisseerden geamuseerd terwijl ze handdrukken en tulpen uitdeelden.'
Bron: VoetbalPrimeur